Ett inlägg om såriga bröstvårtor...

Fy fan för att amma. I alla fall såhär i början. Jag trodde ALDRIG att det skulle göra så ont som alla säger men fyy faan vad ont det gör!! Nu har jag suttit och skikit (tyst då så inte sigge hör) och det har kommit många tårar för att få igång amningen. Nu såhär i början så  gör det ont för ingenting, man fryser så mycket om tuttarna att man får linda in dem i varma filtar, bröstvärmare plus en varm rispåse ovanpå det....
En barnmorska på BB gav mig amningsnapp för lillen har väldigt svårt att få ett bra grepp så han tappar taget hela tiden och blir till slut helt hysterisk när han inte får i sig sin mat. Självklart blir jag då oxå jättestressad och vårat samspel spårar ur helt och han ger mig en blick i liknelse med dumma morsan, ge mig min mat! Men med dessa underbara amningsnappar så får han tag och blir nöjd. Tyvärr så kan det bli så att amningsnapparna gör att det blir kvar mjölk i bröstet och man får mjölkstockning...
Och det råkade jag såklart ut för i förrgår! Jag fick hög feber, stora bölder i bröstet plus att det var sjukt mycket större än det andra. Måste jag tillägga att det gör överjävligt ont? Så då var det bara att åka upp på BB igen för att hyra en bröstpump... Först får sigge äta, sen måste jag pumpa ut det som är kvar. Åååh om bröstvårtorna bara ville läka......för det är det värsta. Allt annat gör så mycket ondare när dom är ömma och såriga. Tittar man in i kylskåpet så ilar det i hela kroppen t.ex....
Ja så roligt var det. Jag känner mig så nära att ge upp men vill verkligen kunna amma så jag ska ge det en tid till. Men det är absolut ingen dans på rosor....


Annars så mår de övriga familjemedlemmarna bara fint. Sigge är sjukt snäll (peppar peppar...) och gör inte spec mycket väsen av sig förutom när han är hungrig. Men det är ju oftast när han vaknat så jag brukar ge honom käk då direkt så blir det inget skrik. Han sover nästan hela nätterna, vaknar mellan 1-3 ggr bara för att äta och somna om. Våran snälla lilla plutt....

Idag ska jag åka och köpa en ny amningsBH och jag ska även köpa en mössa till sigge för alla är för stora. Sen blir det bara vila eftersom jag fortfarande har ont i stygnen. Nä jag skulle lätt kunna genomgå 10 förlossningar på raken bara för att slippa de jobbiga 2-3 veckorna efteråt....


image80
Lillen nu på morgonen...


image81
Lika som bär...





ps. Jag har i alla fall gått ner allt jag gick upp efter inskrivningen =)

Kommentarer
Postat av: Malin

Usch, jag lider verkligen med dig! Vilken jäkla otur du också har haft som drabbades av mjölkstockning. Måste ju verkligen göra ont!
Hoppas att det snart vänder o blir bättre :-)

Sigge är sååå söt ju :-)

2008-05-25 @ 19:43:51
URL: http://www.majjjsan.blogg.se
Postat av: Lotta

Ja du amningen var inte kul i början! Gör såå ont! Inte för att det kanske är nån tröst nu ;) Men det går över! För mig tog det ca 2 v kanske innan dom såriga bröstvårtorna var ok. Men sen var själva amningen jobbig i sig för han grinade typ varje gång! Svalde mkt luft och så. Men jag höll ut och helammade i 3-4 månader i alla fall =) Känns bra så här i efterhand.. Hoppas på att han fått bra immunförsvar. Han har inte haft feber eller nåt än i alla fall =)
Otroligt söt är han lilla Sigge =)

2008-05-26 @ 07:38:13
URL: http://ecin.blogg.se
Postat av: Tulay

Jag känner igen det där. Hade precis som du. var nära på att ge upp bara efter några dagar. D onda gick ju över efter 2-3 veckor men fortfarande tyckte jag att d var jobbigt, inte så mysigt som alla andra sa att d var. varje månad sa jag att ja skulle sluta nästa månad men jag ammade i 8 månader. Tiden bara flög iväg. :-)

2008-05-26 @ 11:59:22
URL: http://tullisen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0