Grillmästare? Nej då...

Sen några dagar tillbaks så har jag och min vän kristina bestämt att vi ska grilla idag, tisdag. Eftersom hon slutade halv fem så for jag ut till kovland i förväg (hon bor där i ett hus) och tänkte att jag skulle stanna till hos mina föräldrar och vänta där så länge, givetvis så glömde jag att handla med mig kött och potatissallad som jag lovat.

När klockan närmade sig fem så ringde K och berättade att hon var på väg så jag sa till henne att jag ej hade handlat och vi bestämde oss därför för att handla på Ica Kovland istället eftersom det ligger på vägen. Tyvärr så håller dom just nu på att renovera den butiken så allt är en enda röra där och det enda kött vi hittade var en jättestor färdigmarinerad flintastek. Det var inte så mycket att diskutera, utan den fick det bli...

När vi kommit fram till strömås där kristina bor så var det bara att sätta igång grillen... trodde vi,. Nä då har givetvis grillkolen stått ute i regnet så den var såklart blöt. Jaja, tänkte vi och hade lite väl höga tankar om oss själva när vi trodde att vi kunde få igång en grill med blöt grillkol...!
I alla fall så hällde kristina i grillkolen, en massa tändvätska och tände sedan på. Inget hände. Hon fortsatte att tända och tända och hälla på ännu mera tändvätsa. Jag satt helt upptagen med att amma så jag märkte inte hur dåligt det gick. När klockan började närma sig 18 så ger vi upp och jag föreslår att jag kan åka till mina farföräldrar som bor några 100m bort för att höra om dom har någon grillkol.. Skitbra jublar vi och jag kör iväg. När jag väl kommit dit så ser det rätt dött ut och givetvis så är ingen hemma! Suck, nu blev det jobbigt.

När jag kom ner till kristina igen så höll hon fortfarande på att försöka få igång grillen genom att varva tändvätska och tändaren. Närjag förklarat för K hur läget var så får hon den idiotsäkra iden att vi kan ju för fasen elda med ved i grillen, för ved, det har hon ju! Tveksamt går jag med på ett försök och hon kastar ner vedklampar, tidningspapper, lite mer tändvätska och tänder sedan på och sedär, nu har vi har gjort oss en brasa! Lågorna flammar till och och vi står och ser på när det brinner... tyvärr så blev det mest bara rök, ingen kol alls.

När det brunnit en stund så kikar vi under vedklamparna och ser hur det glöder litegrann i den riktiga kolen så då kommer jag på att vi borde ta bort veden för att prova på att grilla på den riktiga kolen. Kristina plockar ur dem men till vår besvikelse så är det bara en par tre stycken som glöder litegrann.
Vid det här laget så har klockan hunnit blivit sju och nu kommer kristina på att hon har ju en engångsgrill! Jippi, äntligen ska vi få mat utropar vi och sätter igång grillen. "Grillklar om 20 min" står det på förpackningen så det var bara att vänta medans våra magar kurrade i protest.

När kolen äntligen börjat glöda så slänger vi på jätteköttbiten och några svampar. Eftersom köttet är så tjockt och det kräver en lång grilltid så beslutar vi oss för att börja med svamparna som är klara ,till förrätt. Sådär sitter vi på marken, brevid kristinas stora grill som ryker rejält och grillar med en engångsgrill å käkar svamp och såklart åker bonden förbi i traktorn. Han vinkar och skrattar åt oss och vi kan inget annat än skämmas och känna oss dumma...

Klockan 20.30 så är, tror vi, köttet färdigt. Vi dukar upp och börjar äta och märker då till vår förtvivlan att köttet är ju rosa! K vägrar äta men jag tvingar motvilligt i mig litegrann för jag håller på att halvt svälta ihjäl men märker efter nån tugga att det går bara inte att äta, så det är bara att grilla lite till..........suck. Nu var vi riktigt HUNGRIGA!

10 min senare så äter vi upp det halvklara köttet samtidigt som vi beklagar oss över vilka usla grillmästare vi är! Allt detta pga lite blöt grillkol, om vi ändå bara åkt tillbaks ner till ica för att handla ny kol så hade vi fått maten ca 4 timmar tidigare. haha, komiskt är det ju såhär i efterhand....


Nu ska jag natta en kvällsgrinig Sigge sedan gå till sängs själv. TRött är man ju efter denna dag. Gonatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0