Operation: Somna själv

Jag och Christian har fått nog! Vi är så less på att ha det såhär med en Sigge som varken vill eller kan sova. Insomnandet har ju blivit väldigt mycket bättre, men man måste alltid hjälpa honom att somna, dvs buffa i rumpan eller vagga honom.
Igår när vi lade ner honom i sin säng så sa vi godnatt och pussade honom och lät honom sedan ligga och försöka somna själv. Vi vet att han var  trött (han hade ju sovit sen 20 och vaknade sedan kl 21). EN TIMME låg han och var förbannad, skrek och tjurade innan han somnade (vi gick förstås in då och då och tittade till honom). Jag gick tillslut in och lade honom på sidan och klappade honom lite på ryggen och då somnae han och vaknade inte upp en endaste gång på hela natten. Jag behövde inte ens stoppa in nappen! Lite chockad vart man ju när jag vaknade och klockan var 07.45!

Nu när han skulle sova sin förmiddagslur så lade jag ner honom i sin säng och jag tror det tog 5 minuter och sen sov han. Han vände sig och lade sig med huvudet i fotändan på täcket men HAN SOMNADE SJÄLV!!! Inte en endaste protest eller tår, så himla skönt! Kvällarna har alltid varit svårare men jag hoppas det här ska hjälpa honom att somna själv.




Sigge nu. Duktig pojke!




Självklart är det svårt att veta hur man ska somna själv när man alltid har fått hjälp med det. Somnar han i vår famn så vaknar han så himla lätt på nätterna och måste sedan ha hjälp att somna om igen. Nu har jag fortskat runt lite på hur man får sitt barn att somna och sova bättre på nätterna och vi har bestämt oss för att göra ett försök. Det kan inte bli värre än vad det är.
Det stod oxå att det är viktigt att barnet alltid sover i sin säng, även på dagen (det går ju bra att han sover i vagnen då man är ute förstås), det är ju det som vi gjort fel, haft honom för mycket i vår säng (han brukar sova på dagen där) men vissa perioder så vill ju barn ha mycket närhet och man vill ju inte missa att ge honom det. Jag ska inte tjata för mycket om det här men jag hoppas för allas skull att det nu ska bli bättre!



Så fort Sigge vaknar så ska vi åka en sväng med syrran till farmor och farfar. I eftermiddag ska jag ta bort julgardinerna ooch sen är allt juligt borta, skööönt!


Hej då!


Kommentarer
Postat av: Carina Edström

Det där är ett gissel. Jag vet, har ju tre barn själv! Hur som helst, lycka till!

kram

2009-01-06 @ 15:43:57
URL: http://carouschka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0